ZAKON-O-OZAKONJENJU-NELEGALNIH-OBJEKATA

Zakon o ozakonjenju nelegalnih objekata: BIROKRATIJA UZVRAĆA UDARAC

Naviknuti da su nedodirljivi i da neće lično snositi posledice za bahato i protivzakonito ponašanje, veliki broj činovnika ponaša se poput bogova. To su oni koji u celom postupku traže ličnu korist kroz usluge vezane za ubrzanje” postupka, do onih koji će se angažovati za pronalaženje “zagubljenih” predmeta. Ali, isto tako primera pozitivne prakse svakako ima. Pravne službe pri sekretarijatima sada izlaze u susret strankama – sa ciljem da im pomognu oko svih nedoumica vezanih za Zakon o ozakonjenju nelegalnih objekata.

 

Autor: Dušan Nelki

 

Prethodni izuzetno čitani tekst na ovu temu (GRAĐANIMA LAKŠE – BIROKRATIJI TEŽE: Vodič kroz Zakon o ozakonjenju objekata), započeo sam sledećom rečenicom: “Najzad jedan zakon koji će možda i biti sproveden“. Iako Zakon o ozakonjenju nelegalno izgrađenih objekata, kao i svaki drugi zakon sadrži članove kojima se štite privilegije određene kategorije, mislio sam da neće biti selektivan u pogledu širokih narodnih masa. Prevario sam se.

Prvi utisak da tu nešto nije u redu bilo je saznanje da pompezno najavljivanog vazdušnog snimka stanja na terenu (u cilju sprovođenja zakona) do dana današnjeg nema! Prvobitni plan je bio da to bude obavljeno najkasnije u januaru, jer je po odredbama zakona rok za završetak popisa svih nelegalnih objekata 12 meseci od dana stupanja na snagu. Komisije bi trebalo da kompletiraju spisak svih nelegalnih objekata do 27. novembra 2016. godine.

Američka kompanija Digital Globe (za iznos od 1.200.000 evra) treba da isporuči snimke teritorije Srbije. Satelitski snimak je dokaz na osnovu kojeg će građevinski inspektori moći da utvrde da li je neki objekat građen posle stupanja na snagu Zakona o ozakonjenju 27. novembra 2015. godine. Sve što se nalazi na terenu, a nema ga na snimku i građeno je nelegalno, trebalo bi da bude srušeno. Da li su ovim odlaganjem postavljanja snimka na sajt ministarstva neki investitori dobili mogućnost da izgrade ili dograde objekte u veštački napravljenom vakumu – ostaje u sferi nagađanja. Ali nije toliko bitan ovaj aspekt primene zakona – jer složićete se, ako je neko dovoljno moćan da prolongira postavljanje snimka na sajt ministarstva, onda se Zakon na njega i ne odnosi. Bitno je kako taj zakon tumače i primenjuju državni činovnici koji uredno primaju platu iz poreza – dakle od svih nas.

Naviknuti da su nedodirljivi i da neće lično snositi posledice za bahato i protivzakonito ponašanje, veliki broj činovnika, uključujući tu i određeni broj načelnika u sekretarijatima za ozakonjenje, ponašaju se poput bogova. Motivi za ovakvo ponašanje su različiti – počevši od onih koji u celom postupku traže ličnu korist kroz usluge vezane za „ubrzanje” postupka, do onih koji će se angažovati za pronalaženje “zagubljenih” predmeta.

Ne retko, sreću se činovnici koji sebe doživljavaju kao “gazde” i ne primenjuju zakon zbog toga što im se neka njegova odredba ne sviđa. Veoma često “gazda” insistira na primeni brisanih zakonskih rešenja, koja su mu omogućavala ucenjivanje i maltretiranje stranaka. Ovakvim pristupom oni prave haos u sekretarijatima, inicirajući sudske postupke koje će ti sekretarijati svakako izgubiti. Neophodno je ukazati svim državnim službenicima da je tumačenje zakona van strogo definisanih okvira kažnjivo i povlači otkaz u roku od 24 časa. Za sprovođenje ove mere morala bi se formirati komisija ministarstva, jer prepuštanje ocene lokalnim organima svelo bi se na onu narodnu ”vrana vrani oči ne vadi”.

Bude li se i dalje tolerisalo donošenje odluka na bazi mišljenja, koje je uvek opredeljeno emocijom ili ličnim interesom službenika (često pogrešno), u odnosu na ono koje se bazira na zakonu – proces ozakonjenja pretvoriće se u farsu.

Ali nastaju i kontroverzne situacije, usled istovremenog neznanja stranaka i arogantnog ponašnja službenika koji obrađuju predmete. Ozakonjenje objekata ne znači da svi automatski moraju i mogu biti “amnestirani”. Dešava se da niti stranka, niti obrađivač predmeta, niti nadležno ministarstvo postupaju ispravno. Trapavo, nezakonito i glupavo mešanje ministarstva u rad nadležnog opštinskog organa za ozakonjenje može da uvuče državu u nepotrebni sudski spor. Vlast koja se reklamira uspesima u borbi protiv kriminala treba da odstrani nestručne štetočine koje su našle uhlebljenje u državnoj službi, pa makar to bilo u ministarstvima.

Dvostruki standardi u pogledu potrebne dokumentacije vezane recimo za ozakonjenje dograđenih terasa na stambenim objektima kolektivnog stanovanja (zgrade i soliteri) koji se ogledaju u tome da se jednom stanaru traži geodetski snimak, a drugom ne – svakako je oblast u koje treba uvesti red. U Zakonu o ozakonjenju, pri izradi opšte, numeričke, grafičke i tekstualne dokumentacije vezane za objekte do 400 m2, nigde eksplicitno (osim geodete i arhitekte ili građevinskog inženjera) se ne propisuje angažovanje elektro inženjera. Za četiri meseca primene novog zakona “uhodala se” praksa, da osim arhitekte ili građevinca dokumentaciju overava i elektro inženjer. Smatramo da je ovo dobar potez, jer se budućim vlasnicima ozakonjenih objekata daje osnov za osiguranje objekata od požara.

Primera pozitivne prakse svakako ima. Pravne službe pri sekretarijatima izlaze u susret strankama – sa ciljem da im pomognu oko svih nedoumica vezanih za ozakonjenje. Iako se u načelu ne mogu staviti zamerke na rad opštinskim građevinskim inspekcijama na teritoriji grada Beograda u pogledu odnosa prema strankama, u pozitivnom smislu prednjači građevinska inspekcija na Vračaru. Ovo je za svaku pohvalu.

Uočeni propusti odnose se pre svega na međusobnu komunikaciju državnih organa. Sekretarijat za imovinu grada Beograda i Sekretarijat za ozakonjenje trebalo bi da usaglase procedure, kako ne bi došlo do zbunjujućih i nemogućih situacija. Sadašnji pristup identičan je onome koji je opisan u Kafkinom romanu “Proces”. Da bi se uknjižio tojest ozakonio nelegalni objekat, potrebno je da vlasnik objekta bude i vlasnik zemljišta ispod istog. Sekretarijat za imovinu (republike, grada ili opštine) neće da razmatra zahteve za prodaju zemljišta ispod nelegalnih objekata dok im se ne dostavi rešenje o ozakonjenju. Zakon o ozakonjenju eksplicitno propisuje proceduru u kojoj se prvo rešava pravni osnov, dakle dostavlja dokaz o vlasništvu nad zemljištem iz kog kasnije proizilazi ozakonjenje objekta.

BIROKRATIJA-UZVRAĆA-UDARAC

Posle dosta vremena provedenog u lutanju od kancelarije do kancelarije, došao sam do informacije koja bi možda mogla da ukaže na razjašnjenje. Sujeta i prepucavanje načelnika i drugih činovnika u ova dva državna organa mogla bi biti zadovoljena na sledeći način. Klijent bi najpre od sekretarijata za ozakonjenje trebao da dobije potvrdu da mu se objekat nalazi u postupku ozakonjenja. Sa tim uverenjem odlazi u sekretarijat za imovinu i prilaže ga uz molbu za kupovinu zemljišta ispod objekta. Tek tada razmotriće se da li postoji mogućnost da zemljište pod objektom bude prodato vlasniku objekta. Sramotno i ponižavajuće, zar ne?

A sad malo o energetskoj efikasnosti. Jedan od komentara na predhodni tekst bio je i komentar gospođe ili gospođice V (mada mi više liči na “partijski bot”), u kome se sa aspekta pristojne pismenosti u pogledu trošenja energije traži opravdanje za očigledan zakonski propust. Nagoveštena pomoć države u pogledu sufinansiranja radova na termoizolaciji privatnih objekata samo je još jedno olako dato obećanje, ma iz čije “kuhinje” došlo. Zato ću ponoviti par rečenica iz odgovora uvaženoj gospođici V: Veliki broj zainteresovanih misli da će se ozakonjenje završiti u toku  godine. To nije tačno. Do kraja ove godine trebalo bi da budu popisani svi nelegalno izgrađeni objekti, a izdavanje rešenja tojest ozakonjenje objekata trajaće (sa obzirom na kapacitete državne uprave) najmanje 3–4 godine.

To je, složićete se, sasvim pristojan rok da se na projektovanih 500 evra obaveznog troškova za kuću od 100m2, izdvoji još 100 evra za elaborat o energetskoj efikasnosti. Elaborat bi ukazao na smer u kome treba završiti započete objekte, kako bi tokom perioda eksploatacije imali najmanje moguće troškove za energiju. Elaborat ne obavezuje vlasnika da te radove mora izvesti, već mu samo daje smernice šta je to što će život u objektu učiniti lepšim i jeftinijim.

Takav pristup (za koji se i moja malenkost zalaže) samo bi pojeftinio i ubrzao ispunjenje obaveza koje nas čekaju u ispunjenu poglavlja XV (odnosi se na energetiku) u procesu pridruživana EU.

Od svih komentara na moj prvi tekst najpotresniji je onaj koji je uputila gospođa Lucija 29. marta 2016. Nisam ga komentarisao, jer se njenoj istini nema šta dodati, ali sa zadovoljstvom ga citiram:

“Poštovani, živim u selu u blizini Kragujevca, koje nije u urbanističkoj zoni grada Kragujevca. U dvorištu imam tri kuće građene 60-tih i početkom 70-tih godina. Znači stare kuće i štala koja je rađena 80-tih. Ne mogu da razumem kako je moguće da u sredini gde nema obezbeđene pijaće vode sa mreže, gde nije urađena gasifikacija, gde ne postoji odrađena kanalizaciona mreža – nekome bude preče ozakonjenje objekata, nego obezbeđivanja osnovnih stvari koje olakšavaju život ljudima. U kojima gospoda u gradu uživaju, dok je nama to daleko hiljadama svetlosnih godina… Još jedan udar na seljaka! Hvala unapred na objavljenom komentaru.”

2 Comments

  • gRIVA kaže:

    Ma zabole me uvo za zakon o ozakonjenju njihov, sta ja dobijam time, ne shvatam? Nekoliko puta za zadnjih 20god. podnosimo zahtev za legalizaciju i stalno placamo za neke nove papire i nista ne urade jer oni nisu resili urbanisticke planove i usaglasili zakone sa svim tim zapetljancijama.
    Hocu li imati gradjevinsku i upotrebnu dozvolu i kako da dodjem do toga da mogu lepo sve da prodam nekom divnom kupcu i oteram ih sve u PM iz drzave? Taj zakon o ozakonjenju ( pazi samo kakv je to naziv zakona, o Gospode da te bar ima i da vidis sve ovo!!!) mi izgleda samo kao nacin da se samo dobije uvid u stanje na terenu kako bi ”jadna”drzavica mogla da naplacuje veci porez na imovinu i komunalije. E pa onda neka nam dzaba izda gradjevinske i upotrebne dozvole pa nek naplacuje…Fuj, muka mi je od svega u ovoj drzavi a i od glupog i neobrazovanog naroda koji ne ume da se pobuni masovno i trazi da oni rade u nasu korist stvarno a ne samo kaobajagi jer ih preskupo placamo …Ma nemam prave reci da opisem gadjenje prema ovolikoj kolicini korupcije, bezobrazluka, drskosti, nestrucnosti i neznanja u ovoj zemlji koju ce da sredjuju sve preko ledja vec oguljenog do kostiju naroda, kad ce da pocnu od vrha da gule za vile i debele racune off shore? Ovde treba jedna krvava REVOLUCIJA!!!

  • valter kaže:

    pa nevidim,sta ti je tu potresno kod ove gospodje…vidi se da neides u selo …..pa u svim skoro selima u Srbiji narocito centralnoj,nigde nema kanalizacije i ostalog…iii,sta je to potresno….a ozakonjenje je preko potrebno…gospodja mesa zabe i babe a i ti….

Ostavite odgovor