knjige-recenzije

MEHMED PAŠA SOKOLOVIĆ – recenzija knjige

Piše: Vladimir Đurđić

Izdavač: Otvorena knjiga; Autor: Dušan Baranin

mehmed_paša_sokolovićJedan u nizu odličnih istorijsko-biografskih romana koje je napisao Dušan Baranin (1903 – 1978) je i „Mehmed Paša Sokolović“. Ukoliko želite da poslušate naš savet, umesto turskih serija, pročitajte ovu knjigu u kojoj ćete sasvim sigurno uživati.

Naime, Dušan Baranin je kako se to napominje u njegovim biografijama imao široku čitalačku publiku, iako romani nisu imali ni zvaničnu podršku institucija, ni naklonost kritike. Baranin je uspeo je da otkrije i zadovolji potrebe čitalaca u drugoj polovini XX veka, željne da se posredstvom književnih dela, ako već nije mogla drugačije, upozna i s onim tokovima istorije koji nisu morali voditi onome što je bila tadašnja savremenost. I upravo u tome je osim izuzetno lepog stila pisanja i najveći kvalitet ovog dela.

Autor je prošao kroz skoro ceo Sokolovićev život od rođenja kada se glavni junak zvao Bajica Nenadić (iz hercegovačkog sela Sokolovići), preko odlaska u Carigrad i primanja muhamedanske vere, napredovanja na hijerarhiskoj skali Otomanske imperije kada postaje i drugi čovek carstva sa funkcijom velikog vezira, pa sve do smrti. Naravno, autor nas vodi kroz pašin emotivni život, pratimo spletke na carigradskom dvoru, prikazuje se Sokolovićeva dovitljivost i mudrost ali se takođe predstavlja i njegov odnos sa srpskim zemljacima iz rodnog kraja koje nikad nije zaboravio. Ukratko, idealno štivo na 348 strana za ove kišne jesenje dane.