ERNEST SO I NEDOKUČIVI MUZIČKI VRTLOG

ERNEST SO I NEDOKUČIVI MUZIČKI VRTLOG

Prema svemu što je publika mogla da čuje i vidi na „Kolarcu“ na koncertu Ernesta Soa povodom „Svetskog dana muzike“, čini se da smo prisustvovali zaista vrhunskom umetničkom doživljaju i stvaranju žive legende. Sledeći susret sa njegovom muzikom publika u Srbiji će imati do kraja ove godine.

 

Srdjan Stojanovic, autor blog strane Vreme je!

 

 

Autor: Srdjan D. Stojanović

 

 

 

Američki pijanista kineskog porekla Ernest So po treći put je gostovao u Srbiji, nastupajući u Galeriji Zadužbine Ilije Kolarca 21. juna u okviru „Svetskog dana muzike“. Njegov blistavi resital pokazao je organsku, prirodnu vezu između jazza i klasične muzike. Za ovu priliku So je specijalno odabrao repertoar sačinjen od dela najpoznatijeg jazz kompozitora Džordža Geršvina pa do savremenih klasičara kao što su Nikolaj Kapustin, Mario Ruiz Armengol, Kensaku Tanikava do nama dobro poznatog turskog kompozitora i gosta „Kolarca“ Fazila Saja.

Karijera, poreklo, obrazovanje, način života i vanmuzička interesovanja Ernesta Soa, koji nosi nadimak „inscrutible“ („nenadmašan“ ili „nedokučivi“), jasno govore da je u pitanju istinski kosmopolita. Upravo je njegov život najbolji dokaz da je moguće po identitetu biti građanin sveta – govori više jezika (uz maternji engleski), dete je druge generacije Kineza koji su živeli u severnom engleskom gradu Lidsu, ima rodbinu u Škotskoj i Velsu, odrastao je i škole pohađao u Njujorku, a pre par godina je za svoj grad izabrao Hong Kong, posle skoro decenije u kojoj je tako zvao Barselonu. Pored diplome pijaniste stečene na vrhunskoj njujorškoj školi Juliard, Ernest So je filantrop, pisac putopisa, pedagog, kulinar, promoter/demonstrator vrhunskih proizvođača klavira “Fazioli”, “Borgato” i “Piano”, kolekcionar antikviteta i restaurator. Usavršavao se na Betovenu, Šopenu i Mocartu, ali važi i za vrhunskog tumača ruskih, španskih i latino-američkih kompozitora.

Program koji je So odsvirao na „Kolarcu“ trajao je nešto preko sat vremena, a nazvao ga je „Whirl & Swirl“ („Vrtlog i vir“) kako bi slušaocima dočarao razigranu prirodu ovakvog izbora. Prva polovina koncerta u potpunosti je bila posvećena Geršvinu. Posle uvodna tri preludijuma, So se pozabavio sa tri čuvena dela: najpre je izveo „Bess, You Are My Woman“ prema transkripciji Dejvida Sapertona, da bi zatim odsvirao tri verzije „The Man I Love“ – u originalnoj Geršvinovoj verziji, zatim prema tumačenju Erla Vajlda, da bi došao do verzije istinskog jazz heroja Arta Tejtuma. Deo programa posvećen Geršvinu, Ernest So je okončao sa dve verzije „I’ve Got The Rhythm“ – kako je to izvodio autor, a takođe i u transkripciji Erla Vajlda.

U drugoj polovini koncerta, Ernest So se posvetio izvođenju autora iz raznih krajeva sveta – a oni imaju zajedničku nit da im dela zvuče krajnje savremeno, odnosno da se u svima oseća jazz trag – bilo u ritmu, harmoniji ili u samoj izvedbi.

Tako su dela ruskog kompozitora Nikolaja Kapustina, brazilskog Marija Ruiza Armengola, japanskog Kensaku Tanikave i na kraju turskog Fazila Saja zvučala sasvim srodna, kompatibilna i stiliski ujednačena – što se može pripisati Ernestu Sou koji je umeo da ih virtuozno odsvira i da im svoj specifični pečat. Fascinantna tehnika i nadahnuto izvođenje Ernesta Soa su bili nagrađeni od strane slušalaca sa dugim salvama aplauza. Na bis je So pozvao talentovanu violinistkinju Larisu Tereščenko da mu se pridruži u interpretaciji Ravelove sonate u G molu (blues)..

ERNEST SO I NEDOKUČIVI MUZIČKI VRTLOG- Ernest So i Larisa Tereščenko

Prema svemu što je publika mogla da čuje i vidi na „Kolarcu“ na koncertu Ernesta Soa povodom „Svetskog dana muzike“, čini se da smo prisustvovali zaista vrhunskom umetničkom doživljaju i stvaranju jedne žive legende. Ubuduće treba očekivati puno muzičkih iznenađenja od Soa, posebno ako dođe do saradnje sa istaknutim srpskim kompozitorom, humanistom i globtroterom Aleksandrom Simićem. Naime, tokom boravka Soa u Srbiji, dva izuzetna umetnika su se upoznali i odlučili su da nešto naprave zajedno – na radost globalnih ljubitelja muzike. Sledeći susret sa muzikom Ernesta Soa publika u Srbiji će imati do kraja ove godine, a 2018. godina je „rezervisana“ za nove muzičke avanture širom njegovog globalnog sveta – u kome srpska publika zasluženo ima svoje mesto.

Ostavite odgovor