KADA-SVECI-MARŠIRAJU

Nišville jazz festival: KADA SVECI MARŠIRAJU

Već više od dve decenije tokom avgusta Niš postaje nezvanična metropola jazza i kulture Balkana. Manifestacija na koju su Nišlije ponosne jer ih stavlja na mapu sveta zove se Nišville jazz festival, koji se ove godine održava od 3. do 12. avgusta. Pored vrhunskih imena iz sveta muzike, ovaj međunarodni vašar predstavlja umetnike i dela iz raznih oblasti kao što su film, teatar, savremeni balet, likovna umetnost, strip…

 

Srdjan Stojanovic, autor blog strane Vreme je!

 

 

 

 

 

 

Deset dana magije – Nišville 2018. godine čini 250 programa i preko 1,000 izvođača na 20 pozornica, u okviru muzičkih, pozorišnih, filmskih, likovnih, plesnih i književnih programa. Na taj način Nišville postaje najveća smotra umetnosti na ovim prostorima. Na pozornici glavnog (jazz) progama pojaviće se između ostalih svetski relevantna imena kao što Manhattan Transfer, Kenny Garett, Omar Hakim, Gipsy Kings, Lisa Simone, Inner Cirlcle, Black Art Jazz Collective i Matt Bianco.

Jazz kao vrsta muzičke umetnosti potiče iz Severne Amerike, ali je tokom skoro jednog veka postojanja postao globlani jezik komunikacije i izražavanja zbog prihvaćenosti kako među izvođačima, tako i publikom. On tako sa lakoćom prevazilazi sve (veštačke i nametnute) podele i barijere – kontinentalne, rasne, religiozne, etničke…

Vodeći britanski dnevni list The Guardian je 2016. godine proglasio niški festival za jedan od deset najboljih u Evropi, rame uz rame sa Motreaux, North Sea, Umbria i drugim – sa mnogo dužim istorijama, tradicijama i „astronomskim“ budžetima. Prošle godine je britanski javni servis BBC na svom specijalizovanom portalu BBC Travel preporučio Nišville festival kao letnji događaj koji obavezno treba doživeti i videti.

 

VISIT NIŠ FESTIVALS
Gradski oci Niša su ozbiljno shvatili priliku za turističku promociju svog grada koja im se ukazala korišćenjem aerodroma „Konstantin Veliki“, sa devet redovnih međunarodnih linija avio-kompanija kao što su Ryanair, Wizzair i Swiss. Povezivanje kulture, odnosno brojnih festivala na čelu sa Nišvillom, odlična je osnova i povod za finansijsku podršku koju je grad dao Turističkoj organizaciji Niša za sprovođenje ovog pažljivo planiranog poteza.
Međutim, sem festivala Niš poseduje izvanrednu kulturno-istorijsku baštinu koja kroz turizam takođe treba da dođe do izražaja, a što ranije nije bio slučaj. Posetioce Niša treba samo podsetiti na spomenike/iskopine iz rimsko-vizantijskog perioda kao što je Mediana, gradsku tvrđavu iz rimsko-turskog perioda, Ćele kulu i spomenik na Čegru, istorijski kompleks na Bubnju i logor „Crveni Krst“ iz perioda Drugog svetskog rata…
Tu treba dodati i izvanredan geografski položaj Niša u blizini prirodnih lepota i atraktivnih lokacija za odmor, rekreaciju i zdravstveni turizam. Uz tradicionalno gostoprimstvo, gastronomski repertoar legendarnih niških ugostitelja i zaista velike smeštajne kapacitete u hostelima i hotelima po pristupačnim cenama – čini se da Niš sa razlogom postaje omiljena takozvana „short-break“ destinacija za savremene mobilne turiste, posebno mlađe generacije.
Ako se nesrećna epizoda sa predajom niškog aerodroma na upravljanje Republici zanemari (u pravnom smislu sva imovina gradova je i onako imovina republike – tako da nije bilo nikakvog poklanjanja niške gradske imovine Republici) – može se očekivati dalji rast prihoda grada od turizma.

 

Treba podvući činjenicu da je Nišville jazz festival javna gradska manifestacija – nastala iz privatno-javnog partnerstava. Niški model je kako treba optimalno koristiti gradske (javne) kapacitete, resurse, a pri tome maksimalno podržati privatnu inicijativu, kreativnosti i rad. Ali do toga nije došlo preko noći, već je trebalo i gradu i njegovim rukovodstvima duže vremena da shvate koliko zapravo znači jedna takva manifestacija ne samo u umetničkom smislu, već u pogledu međunarodne afirmacije grada u celini. Jedna manifestacija takvog ranga i obima ne treba da bude isključivo na budžetu grada – već uz komercijalne sponzore treba da ima sistemsku podršku države. Put koji je Nišville prešao od malog provincijalnog festivala do svetski relevantnog skupa itekako je bio dug i otežavan nerazumevanjem sredine i institucija kulture.

KOGA NE PROPUSTITI?

Kao i svake godine, slatke muke očekuju posetioce Nišville jazz festivala. Treba fizički izdržati tako mnogo izvrsnih koncerata, predstava i događaja na 20 pozornica i prostora. Niška tvrđava nije samo prepoznatljivi simbol grada, već mnogo decenija predstavlja ambijent u čijim otvorenim i zatvorenim prostorima se odvija umetnički život. Tako je i Nišville u ambijentu tvrđave i u njenoj neposrednoj blizini našao adekvatne prostore za odvijanje svojih programa.

Na glavnoj festivalskoj areni Nišvilla, prikladno nazvanoj Earth & Sky Stage, imaćemo prilike da po prvi put kod nas vidimo zaista velika imena. MANHATTAN TRANSFER je više od četiri decenije vodeća vokalna grupa na svetu. Sa 29 objavljenih albuma i 10 nagrada Grammy (uz 20 nominacija), oni će uvek biti zapisani zlatnim slovima u istoriji jazza po svom remek delu – albumu „Vocalese“ iz 1985. godine. Saksofonista, flautista, aranžer i kompozitor KENNY GARRETT, još jedan od saradnika legendarnog trubača Majlsa Dejvisa sa kraja osamdesetih i početka devedesetih godina prošlog veka, predstaviti će svoj kombo sastav. Ime bubnjara OMARA HAKIMA je dobro poznato kako poznavaocima jazza po radu sa sastavom Weather Report, tako i ljubiteljima rock & pop muzike po saradnji sa sastavima Dire Straits, Chic i Stingom. U Nišu će nastupati u porodičnom sastavu sa suprugom afirmisanom pijanistkinjom RACHEL Z i basistom Linely Marthe i gitaristom J.C. Maillard. Na ovoj pozornici će se pojaviti i glumica/pevačica LISA SIMONE – ćerka legendarne pijanistkinje, pevačice i borca za ljudska prava Dr Nine Simone. Jazz super grupa BLACK ART JAZZ COLLECTIVE pojaviće se na zavšnoj večeri festivala 12. avgusta.

Debata o širini koncepcije Nišville jazz festivala do današnjih dana ne prestaje – kako je to uobičajeno za bilo koje okupljanje takve vrste kako u svetu, tako i kod nas. Jazz čistunci i kritičari osporavaju domete festivala zbog koketiranja sa drugim žanrovima muzike. Međutim, rad na popularijzaciji jazz muzike, kao što je slučaj i sa klasičnom muzikom, dešava se putem uvođenja popularnijih formi. Zar je jedan Miles Davis, velikan jazza, grešio kada je u jazz redove uključivao i pop numere? Zar je Luciano Pavarotti grešio kada je u klasičnu muziku uvodio napolitanske pesme? Zar jedan Andrea Bocelli ne spada u vrhunske klasične tenore samo zato što izvodi popularne pesme?

Ivan Blagojević, direktor i pokretač Nišville jazz festivala, za uzor ima najeminentniji svetski jazz festival u švajcarskom mestu Motreaux i njegovog osnivača Claude-a Nobs-a. Pored legendarnih jazz imena, u proteklih pet decenija Montreaux Jazz Festival je ljubiteljima (ne samo) jazz muzike predstavio i imena kao što su Deep Purple, Prince, Michael McDonald, Jeff Beck, Simply Red, Gary Moore, Jamiroquai i mnoga druga. Zato nije ni čudo što će ove godine na Nišville jazz festivalu svirati pop zvezde kao što su britanski sastav MATT BIANCO i raegge velikani INNER CIRCLE.

Nišville jazz festival je pre mnogo godina ustanovio nagradu za životno delo istaknutim domaćim muzičarima. Ove godine dobitnik nagrade je bubnjar LAZAR TOŠIĆ, koji će sa svojim kvartetom održati koncert u četvrtak 9. avgusta na glavnoj festivalskoj sceni.

Kao posebna „poslastica“ će biti koncert sastava GIPSY KINGS, predvođen Pakom Baliardom u nedelju 12. avgusta. To će ujedno i biti podsećanje na niškog kralja romske muzike Šabana Bajramovića – koga Nišville baštini kao svog sveca-zaštitnika. Pako i njegova ekipa obećali su da će u čast Šabana izvesti jednu njegovu pesmu. Pa neka sveci marširaju!

Black-Art-Jazz-Collective

Picture 1 of 10

Ostavite odgovor